Od ponad 20 lat wszyscy architekci, projektanci wnętrz czy graficy z wypiekami na twarzy wyczekują dnia, w którym Instytut Pantone ogłosi swój kolor roku. Uwaga! Werble. Fanfary. Kolor roku 2020 to CLASSIC BLUE. 

Zastanawiasz się, dlaczego wybór padł akurat na ten odcień, a nie na inny? Zaraz wszystkiego się dowiesz…

Ale najpierw nieco historii.

JAKIM PRAWEM PANTONE OGŁASZA KOLOR ROKU? 

Aby dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest Pantone i jaką rolę odgrywa w świecie designu, musimy cofnąć się aż do roku 1956. 

To wtedy do M&J Levine Advertising przyjęto Lawrence’a Herberta. Dzięki swej specjalistycznej wiedzy usystematyzował firmowy zbiór tuszów i pigmentów, co w niedługim czasie przyniosło nadspodziewane zyski. Niestety, w tym samym czasie pion marketingowy popadał w coraz większe długi. W 1962 roku Lawrence odkupił drukarskie zaplecze firmy i rok później otworzył własne przedsiębiorstwo, znane teraz jako Pantone Inc, a jej siedziba znajduje się w Carlstadt w stanie New Jersey. 

Dziś firma jest potentatem branży poligraficznej i uznaną marką w dziedzinie barw i kolorów, komunikacji marketingowej, świadczy usługi w zakresie brandingu czy identyfikacji wizualnej. Prowadzi również działalność konsultingową i badawczą pod egidą Pantone Color Institute. 

To właśnie jemu zawdzięczamy skalę PMS, czyli Pantone Matching System, w którym poszczególne barwy definiowane są przy pomocy mieszanki 18 różnych pigmentów. Różni się ona od powszechnie znanych standardów RGB czy CMYK, nie zawsze da się przełożyć dany kolor jeden do jednego, ale przez lata opracowano kilka sposobów, by to ułatwić.

Skala PMS wciąż jest rozwijana i w 2019 roku liczy już ponad 2100 kolorów, które oznaczane są przy pomocy liter i numerów – dodatkowe oznaczenia pojawiają się w zależności od tego, na jakiej powierzchni pojawi się dany odcień. 

Pantone Color of the Year wybierany jest od 1999 roku, kiedy to Cerulean Blue ogłoszono kolorem roku 2000. W ramach ciekawostki musisz wiedzieć, że w 2016 roku królowały dwa kolory: Rose Quartz i Serenity.

Jak wybierany jest kolor, który w kolejnym roku ma rozpalać serca i umysły na całym świecie?

PANTONE NIE TYLE WYZNACZA TRENDY, CO JE URZECZYWISTNIA

Laurie Pressman, v-ce dyrektor Pantone Color Institute, przyznaje, że wszystko zaczyna się od spotkania ekspertów z całego świata, którzy odpowiedzialni są za przewidzenie, jaki kolor będzie na topie w przyszłym roku. Na co dzień związani są handlem materiałami i branżą fashion, analizują wpływy kolorów, określają trendy z wyprzedzeniem nawet o 5 lat. 

Kolor roku Pantone wybierany jest w oparciu o trendy makroekonomiczne, prądy myślowe, ale też intuicję zespołu. Zawsze jest on zgodny z duchem czasu i aktualnymi nastrojami społecznymi. Ma nam mówić, nie tylko jak będziemy się ubierać w przyszłym roku albo czego można spodziewać się w wystroju wnętrz i designie przemysłowym, ale też czym żyje świat, co go napędza i jak wpływa to na nasze codzienne życie.

KOLOR ROKU PANTONE 2020. DLACZEGO CLASSIC BLUE?

W uzasadnieniu tegorocznego wyboru Leatrice Eiseman, Executive Director Pantone Color Institute, przyznaje, że żyjemy w niespokojnych czasach, które wymagają wiary i zaufania, a my sami wciąż szukamy ukojenia. 

Ponadczasowy i elegancki w swej prostocie Pantone Kolor 2020 podkreśla nasze pragnienie stabilizacji. Z emocjonalnego i psychologicznego punktu widzenia reprezentuje spokój i niezawodność. Stanowi fundament, na którym można budować przyszłość, przekraczając próg nowej ery. Classic Blue uosabia nadzieję, buduje lojalność, wycisza, sprawia wrażenie odpowiedzialności.

Nieprzypadkowo ten odcień coraz częściej występuje w logotypach (na jakim tle widnieje słynne białe “f” giganta z Menlo Park?) i projektach mających wzbudzać zaufanie, w szczególności w branży technologicznej, motoryzacyjnej czy farmaceutycznej i kosmetycznej.  

Classic Blue to w końcu “bezgraniczna błękitna sugestia rozległego i nieskończonego wieczornego nieba, która zachęca nas, abyśmy sięgali poza to, co oczywiste, aby poszerzyć i pogłębić nasze myślenie”. 

A Ty co sądzisz na temat Classic Blue? Będziesz szukać zastosowania dla niego w swoich tegorocznych (i nie tylko) projektach?